
Ankete rijetko, ili gotovo nikada,mne odrsžavaju stvarno stanje popularnosti nekog kandidata. Zavisno od toga kome je neki medij naklonjen, ankete se mogu “naštimati” da idu u korist određenom kandidatu.
Manipulacija voljom glasača putem namještenih anketa može se ostvariti na nekoliko načina, čime se može ozbiljno narušiti integritet i tačnost rezultata anketa i rezultati izbora. Evo kako se to može raditi:
- Postavljanje pristrasnih pitanja: Pitanja u anketama mogu biti formulirana na način koji naginje odgovoru u korist određenog kandidata ili opcije. Na primjer, pitanja mogu biti formulirana tako da sugeriraju ili impliciraju određeni odgovor.
- Manipulacija uzorka: Ankete mogu biti distribuirane samo određenim grupama koje su sklone određenom odgovoru. Time se stvara lažni utisak da postoji široka podrška za određenu opciju ili kandidata.
- Kontrola glasanja: Na nekim platformama, administratori mogu promijeniti postavke ankete tokom njenog trajanja, što omogućava manipulaciju rezultata. Na primjer, omogućavanje višestrukog glasanja tokom određenih perioda može značajno uticati na rezultate.
- Lažni profili i automatsko glasanje: Korisnici mogu koristiti lažne profile ili automatske skripte za višestruko glasanje, čime se rezultati ankete prilagođavaju prema željenim ishodima.
- Kampanje i promocije: Anketama se može manipulirati tako što se promoviraju na specifičnim forumima ili grupama gdje će većina glasati za željenu opciju. To može dovesti do neprikladne reprezentacije javnog mišljenja.
- Zamjena anketa: Administratori mogu kreirati više verzija anketa s različitim postavkama i dijeliti ih u različitim vremenskim intervalima kako bi manipulisali rezultatima. Na primjer, tokom noći ili kada je protivnička grupa manje aktivna, mogu omogućiti višestruko glasanje.
- Promjena rezultata: Na nekim platformama, administratori anketa mogu fizički izmijeniti rezultate ili pristupiti podacima kako bi ih prilagodili željenom ishodu.
Važno je razumjeti da takva manipulacija ne samo da narušava povjerenje u rezultate anketa, već može imati i ozbiljne posljedice za javno mišljenje i političke odluke. Transparentnost i etičke prakse su ključne za očuvanje integriteta anketa i istraživanja.
Tokom trajanja ankete na Facebooku nije moguće mijenjati osnovne postavke kao što je ograničavanje broja glasova po profilu. Facebook ankete su dizajnirane tako da svaki korisnik može glasati samo jednom, i te postavke ne možete promijeniti nakon što je anketa objavljena.
Ipak, rezultati anketa na Facebook Polls mogu biti manipulirani na nekoliko načina, što utiče na njihovu tačnost:
- Lažni profili: Korisnici mogu kreirati ili koristiti lažne profile kako bi glasali više puta za određenu opciju.
- Organizovano glasanje: Grupe ili zajednice mogu koordinirati svoje članove da glasaju u korist ili protiv određene opcije, iako nemaju stvarni interes u anketi.
- Algoritamske manipulacije: Postoje programi ili skripte koje automatski glasaju u anketama sa više naloga, iako su ovakvi postupci protiv Facebookovih pravila.
- Promocija ankete: Anketu možete širiti na specifične grupe ili stranice gdje je poznato da će većina glasati za određenu opciju, što može stvoriti pristran rezultat.
Zbog ovih faktora, rezultati anketa na društvenim mrežama često ne odražavaju stvarno javno mišljenje.
Fleksibilnije opcije (npr. omogućavanje višestrukih glasova po profilu) nude vanjske platforme za ankete koje omogućavaju da jedna osoba glasa više puta, a zatim dijelite anketu putem Facebooka.
Manipulacija anketama na način da se tokom trajanja ankete uključuje i isključuje opcija „jedan profil, jedan glas” kako bi se omogućilo višestruko glasanje nije etična, a mnoge platforme imaju ograničenja kako bi spriječile takve manipulacije.
Međutim, neke platforme nude opcije koje bi mogle biti zloupotrebljene ako osoba ima administrativni pristup anketi. Evo nekoliko platformi koje omogućavaju prilagodbu opcija tokom trajanja ankete:
- SurveyMonkey
Ima opcije za kontrolu ko može glasati i koliko puta, uključujući mogućnost prilagodbe tokom trajanja ankete. Administratori ankete mogu promijeniti postavke, što bi moglo omogućiti manipulaciju ukoliko se u toku ankete omogući višestruko glasanje. - Crowdsignal (ranije PollDaddy)
Takođe nudi mogućnost promjene postavki tokom ankete, uključujući ograničavanje glasanja po IP adresi ili uređaju. Administratori mogu omogućiti ili onemogućiti višestruko glasanje tokom trajanja ankete, što može biti zloupotrebljeno. - StrawPoll
Ova platforma omogućava kreiranje anketa sa ili bez ograničenja glasanja. Iako je jednostavna, u nekim slučajevima administratori mogu mijenjati postavke da omoguće ili ograniče višestruko glasanje, što bi se moglo zloupotrijebiti. - Google Forms
Iako ne nudi dinamičnu promjenu postavki tokom trajanja ankete, administratori mogu ručno duplicirati anketu i omogućiti ili onemogućiti opciju višestrukog glasanja, čime bi se omogućila manipulacija rezultatima. - Polls.io
Na ovoj platformi, postavke glasanja kao što je „jedan glas po korisniku” postavljaju se prije pokretanja ankete i ne mogu se mijenjati tokom trajanja ankete. Manipulacija može uključivati višestruko glasanje s različitih uređaja ili IP adresa ako se opcije ne postave pravilno.
Ova vrsta prevare funkcioniše tako što se u opcijama koje određuju koliko puta neko može glasati, tokom npr. noćnih sati, kada “protivnici” spavaju, omogući da jedna ili više osoba glasa bezbroj puta, i tako “nabildaju” rezultat popularnosti jednog kandidata. Nakon toga se postavke ankete vrate na opciju da svako može glasati samo jednom, i tako se stekne lažna prednost pred protivnicima.
Važno je napomenuti da većina ovih platformi bilježi promjene postavki i može pružiti dokaze o manipulaciji ako je anketa kasnije podložna ispitivanju. Takođe, manipulacija rezultatima anketa može naštetiti kredibilitetu samih rezultata, posebno ako se radi o javnim ili relevantnim istraživanjima.