Novi izum japanskih naučnika. “Motor na amonijak je kraj električnih automobila.”

Već godinama menadžment Toyote insistira na smanjenju emisija na najučinkovitiji mogući način. Naučnici iz japanskog koncerna sada vjeruju da motor s unutrašnjim sagorijevanjem na amonijak može biti revolucionarno rješenje koje će promijeniti svijet automobila.

Uprava Toyote je poznata po svom umjerenom pristupu prema elektrifikaciji. Umjesto da se oslanjaju isključivo na električna vozila, Toyota provodi višestruku strategiju promjena u automobilskoj industriji. Rad na implementaciji tehnologije motora s unutrašnjim sagorijevanjem na amonijak u serijsku proizvodnju traje već dugi niz godina.

Toyota Motor Corporation već je uložila šest milijardi dolara u partnerstvo s kineskim koncernom Guangzhou Automobile Group (GAC Group), što pokazuje ozbiljnost ove inicijative. Ovo partnerstvo nije novo; kompanije su još 2004. godine osnovale zajedničko preduzeće.

Ima li Motor na Sagorijevanje Amonijaka Smisla?

Mišljenja o ovoj temi su podijeljena. Toyota i GAC su 2023. predstavili radni prototip motora na amonijak. Koji Sato, novi predsednik Toyote, tom prilikom je izjavio: “Naš motor na amonijak je kraj električnih automobila.” Ova hrabra izjava odražava Toyotin optimizam, iako radovi na ovom motoru još uvijek traju.

Prednosti i Izazovi

Postojeći automobili mogu se prilagoditi za korišćenje amonijaka kao goriva bez značajnih promjrena u dizajnu. Međutim, prilagođavanje motora za sagorevanje amonijaka zahteva rješavanje nekoliko izazova:

  1. Visok Stepen Kompresije: Sagorevanje amonijaka zahteva visok stepen kompresije, inače proces sagoreva presporo.
  2. Emisija NOx: Sagorijevanje amonijaka proizvodi azotne okside (NOx) i dinitrogen oksid (NO2), što su štetne emisije koje treba smanjiti.

Toyota i GAC tvrde da su našli rješenja za ove probleme, čime bi emisija ugljen-dioksida mogla biti smanjena za 90% u poređenju s benzinskim motorima.

Prototip Motora na Amonijak

Prototip motora predstavljen krajem 2023. godine prvi je motor na amonijak namijenjen putničkim automobilima. Sa zapreminom od dvije litre i snagom od 163 konjske snage, ovaj četvorocilindrični motor pruža dovoljno energije za popularne automobile. Toyota i GAC veruju da je ovo tek početak i da bi amonijak mogao postati ekološko gorivo budućnosti.

Skepticizam i Realnost

Amonijak, hemijski spoj dušika i vodika (NH3), koristi se u raznim industrijama, najčešće kao osnov za vještačka đubriva. Međutim, proizvodnja amonijaka zahtijeva veliku količinu energije, što trenutno čini ovu opciju neučinkovitom. Takođe, amonijak je vrlo otrovan i korozivan, što povećava troškove i komplikacije u radu motora koji ga koriste.

Skeptici ukazuju na rizike vezane uz emisije toksičnih spojeva i mogućnost kiselih kiša te respiratornih bolesti. Uprkos tome, naučnici iz Toyote i GAC-a vjeruju da ove probleme mogu savladati.

Ako Toyota i GAC uspiju u proizvodnji automobila s pogonom na amonijak, to bi moglo predstavljati razumnu alternativu električnim vozilima, posebno u regionima sa slabom infrastrukturom za punjenje. Automobili na amonijak mogli bi biti konstruisani slično kao tradicionalni automobili s unutrašnjim sagorijevanjem, što bi olakšalo prelazak na ovo novo gorivo.