Odgovornost Vlasti na svim nivoima, finansijska i ekološka problematika te preporuke za hitne mjere za očuvanje radnih mjesta.
Lukavačka koksara GIKIL suočava se s jednom od najtežih kriza u svojoj historiji, a egzistencija gotovo 1.000 radnika i njihovih porodica, odnosno oko 4.000 ljudi, dovedena je u pitanje.
Kombinacija finansijskih, ekoloških i pravnih problema prijeti opstanku kompanije, dok se nadležni nivoi vlasti suočavaju s kritikama za nerad, neefikasnost i ignorisanje problema koji se nagomilavaju godinama.
Odgovornost za trenutno stanje
Odgovornost za trenutnu situaciju u GIKIL-u je raspoređena na sve nivoe vlasti:
Kantonalna vlada TK
Kantonalna vlast, iako ima neposrednu nadležnost nad inspekcijama i izdavanjem okolišnih dozvola, godinama nije provodila dovoljno odlučne mjere kako bi GIKIL natjerala na modernizaciju proizvodnje i smanjenje negativnog utjecaja na okoliš. Također, nedovoljna podrška radnicima kroz socijalne programe i izostanak konkretnih prijedloga za smanjenje lokalnih finansijskih obaveza kompanije dodatno su otežali situaciju.
Vlada Federacije BiH
Ključni problemi dolaze od strane Vlade Federacije BiH, koja nosi odgovornost za višegodišnje ignorisanje vlasničkih sporova, kašnjenje u infrastrukturnim projektima i neadekvatan pristup strateškim investicijama. Poseban problem predstavlja kašnjenje popravke samo nekoliko desetina metara željezničke pruge kod Donje Jablanice, što je spriječilo GIKIL u nesmetanom izvozu proizvoda i uzrokovalo ogromne finansijske gubitke. Ovaj primjer nebrige Vlade FBiH simbol je širih problema u upravljanju strateškim resursima.
Država BiH
Na državnom nivou, problemi se odnose na nedostatak strateške vizije za industriju, sporo donošenje zakona i neefikasnost u olakšavanju izvoza. Izostanak podrške u vidu povoljnih kreditnih linija, smanjenja fiskalnih opterećenja i ubrzanih carinskih procedura dodatno je otežao poslovanje kompanije.
Finansijska kriza i radnička neizvjesnost
GIKIL trenutno posluje na rubu likvidnosti. Dugovi prema dobavljačima, bankama i radnicima nagomilani su, dok kompanija trpi gubitke zbog visokih troškova transporta i skupih alternativnih rješenja za izvoz. Nedovršena pruga kod Donje Jablanice, kao ključni infrastrukturni problem, direktno je utjecala na smanjenje prihoda. Radnici su suočeni s neizvjesnošću, a sindikati upozoravaju da će i samo pominjanje zatvaranja GIKIL-a uzrokovati socijalnu nestabilnost u regiji.
Ekološki problemi i međunarodne obaveze
GIKIL se godinama suočava s optužbama za nepoštivanje ekoloških standarda, a stanje okoliša u Lukavcu često je na granici prihvatljivog. Iako je kompanija više puta dobila naloge za ulaganja u ekološku modernizaciju, nedostatak finansijskih sredstava i pasivan odnos nadležnih institucija spriječili su konkretne promjene. BiH, kao potpisnica Aarhuške konvencije i drugih međunarodnih sporazuma, ima obavezu osigurati poštovanje ekoloških standarda, ali izostanak konkretnih poteza vlasti ostavlja lokalnu zajednicu u nesigurnosti.
Šta vlasti trebaju učiniti?
Kantonalna vlada TK
Podrška radnicima: Vlada Tuzlanskog kantona treba hitno pokrenuti dijalog sa sindikatima kako bi se zaštitila radna mjesta i radnicima omogućile mjere socijalne sigurnosti u slučaju najgoreg scenarija, uz izradu programa prekvalifikacije i zapošljavanja za one koji bi mogli ostati bez posla.
Alternativni planovi: Kantonalna vlada mora izraditi strategiju za diversifikaciju lokalne ekonomije i smanjenje ovisnosti Lukavca o ovoj industriji.
Revizija lokalnih finansijskih obaveza: Potrebno je analizirati eventualna dugovanja GIKIL-a prema lokalnim zajednicama i razviti fleksibilne modele otplate kako bi se smanjio pritisak na kompaniju.
Vlada Federacije BiH
Popravka pruge kod Donje Jablanice: Hitno završiti infrastrukturni projekt kako bi se omogućio nesmetani transport i izvoz.
Podrška modernizaciji: Uz stroge uvjete, Federacija može osigurati subvencije ili investicijske programe za modernizaciju proizvodnje i smanjenje negativnog uticaja na okoliš.
Revizija vlasničkih odnosa: Vlada FBiH treba preuzeti odgovornost za rješavanje vlasničkog spora i usmjeriti GIKIL ka modelu upravljanja koji osigurava održivost poslovanja i očuvanje radnih mjesta.
Strateške investicije: Uložiti u modernizaciju GIKIL-a uz subvencije koje će omogućiti smanjenje ekološkog utjecaja.
Država BiH
Podrška izvozu: Uvesti olakšice za transport i ubrzati carinske procedure.
Finansijska podrška: Osigurati povoljne kreditne linije i subvencije za stabilizaciju poslovanja.
Privlačenje investicija: Državne institucije trebaju podržati privlačenje stranih ili domaćih investitora koji bi omogućili dugoročnu stabilnost kompanije, uz očuvanje radnih mjesta.
Implementacija međunarodnih obaveza: Država mora osigurati da GIKIL ispunjava međunarodne standarde zaštite okoliša, s obzirom na to da BiH kao potpisnica sporazuma poput Aarhuške konvencije ima obavezu poštovanja tih pravila.
Zaključak: Hitna reakcija potrebna
Ukoliko vlasti svih nivoa ne preduzmu hitne mjere, posljedice za radnike, njihove porodice i lokalnu zajednicu bit će katastrofalne. GIKIL predstavlja simbol industrijske tradicije Lukavca i šire regije, a njegovo gašenje značilo bi gubitak strateškog resursa za privredu Bosne i Hercegovine. Vrijeme za djelovanje ističe – odgovornost je sada na kantonalnoj, federalnoj i državnoj vlasti.