Grad Tuzla će godišnje GIPS-u plaćati sedam miliona KM iz budžeta građana, a razliku u cijeni subvencionirati i novcem onih koji javni prevoz nikada ne koriste

Iako se na prvu čini kao dobra vijest da Tuzla od 1. augusta više neće imati najskuplji javni prijevoz u ovom dijelu Evrope, detaljna analiza pokazuje da će građani i dalje plaćati punu cijenu usluga GiPS-a – samo sada na drugi način.

Naime, gradska vožnja autobusom više neće koštati 3,5 KM, već 1,5 KM, dok će prigradska iznositi 2,5 KM. Razliku u cijeni nadoknadit će Grad Tuzla – odnosno svi građani Tuzle, putem gradskog budžeta.

Ukupna godišnja obaveza Grada Tuzla prema GIPS-u iznosi sedam miliona KM, dok se od prodaje karata očekuje povrat oko četiri miliona KM. Preostali iznos od oko tri miliona KM pokrit će se direktno iz budžeta Grada – novcem građana, uključujući i one koji nikada ne koriste gradski prevoz.

– “Cijene su sada pristupačnije za korisnike, ali stvarna cijena karte ostaje ista, a razliku plaćamo svi” – poručuju građani koji s pravom pitaju: zašto Grad ne uloži u vlastiti sistem prevoza i dugoročno riješi problem?

Ipak monopol: GiPS ostaje jedini ponuđač – Grad plaća sve više

Grad Tuzla je sa firmom GiPS potpisao okvirni sporazum vrijedan 27,3 miliona KM za naredne četiri godine, a prvi pojedinačni ugovor koji vrijedi do kraja 2024. godine iznosi oko 2,5 miliona KM. Iako je ugovor legalan, mnogi građani i stručnjaci ističu da u praksi zapravo znači da će jedna privatna firma monopolizirati uslugu, bez konkurencije i bez obaveze prema standardima koje bi gradsko preduzeće možda moralo ispunjavati.

Subvencije za penzionere i socijalno ugrožene – humano, ali opet iz zajedničke kase

Svi penzioneri, djeca do šest godina, nezaposleni i oni sa niskim primanjima imaju pravo na besplatan prijevoz, što je pohvalno i humano. Međutim, i taj benefit neko mora platiti – a plaćaju ga opet svi građani, bez obzira na to koriste li gradski prevoz ili ne.

Učenici i studenti imaju pravo na subvencije Tuzlanskog kantona, što dodatno razdvaja finansiranje, ali ipak ostaje pitanje: koliko ovaj model zaista osigurava racionalno i odgovorno upravljanje javnim novcem?

Alternativa postoji: Vlastiti gradski prijevoz

Pitanje koje ostaje visiti u zraku jeste: zašto Grad Tuzla ne uloži u razvoj vlastitog sistema javnog prevoza, koji bi dugoročno bio jeftiniji, efikasniji i više pod demokratskom kontrolom?

– “Građani Tuzle sada finansiraju GIPS i kada se voze i kada ne koriste prevoz. Umjesto stvarnog smanjenja troškova, samo je promijenjen način naplate. U konačnici, GIPS i dalje naplaćuje najskuplje karte – samo što se sada to manje vidi na računu građana, a više u rashodima budžeta” – zaključuju upućeni.

Tuzla jeste napravila korak prema dostupnijem javnom prevozu, ali još uvijek nije napravila iskorak prema pravednom, održivom i zaista javnom sistemu koji ne zavisi od jedne firme, niti se temelji na prelivanju troškova na cijelu zajednicu.

Ključno pitanje ostaje: hoće li Grad Tuzla u narednim godinama konačno početi razvijati vlastiti sistem javnog prevoza ili će GiPS ostati vječni “partner” – sa sve skupljim računima koje će plaćati svi, uključujući i one koji nikada ne uđu u autobus?