Sve faze: od odluke Gradskog vijeća do zaključenja ugovora – Ko, kako i po kojim pravilima prodaje građevinsko zemljište u vlasništvu lokalne samouprave u Tuzlanskom kantonu?

Prodaja neizgrađenog građevinskog zemljišta koje je u vlasništvu jedinice lokalne samouprave – Grada ili Općine – u Tuzlanskom kantonu i šire u Federaciji BiH, odvija se kroz jasno propisan zakonski i upravni postupak. U pitanju je višefazni proces koji obuhvata odluke zakonodavne vlasti (gradsko/općinsko vijeće), aktivnosti stručnih službi, provođenje javnog oglasa i zaključenje ugovora. Donosimo detaljan prikaz svih koraka:


1. Identifikacija zemljišta i procjena njegove vrijednosti

Proces počinje tako što nadležna gradska služba (najčešće Služba za urbanizam, imovinsko-pravne poslove ili komunalne poslove) utvrđuje koja parcela je podobna za prodaju. Zemljište mora biti:

  • u vlasništvu Grada (javna imovina),
  • planski namijenjeno za gradnju (prema urbanističkim i prostornim planovima),
  • tehnički i pravno čisto (bez sporova i tereta).

Nakon toga, ovlašteni sudski vještak izrađuje procjenu tržišne vrijednosti zemljišta, koja se koristi kao osnova za određivanje početne cijene u postupku prodaje.


2. Priprema i donošenje odluke Gradskog vijeća

Stručne službe pripremaju prijedlog odluke o prodaji, koji se dostavlja gradonačelniku ili općinskom načelniku, a potom se upućuje Gradskom/Općinskom vijeću. U odluci se definišu:

  • podaci o parceli (katastarski broj, površina, lokacija),
  • način prodaje (javna licitacija ili putem zatvorenih ponuda),
  • početna cijena,
  • uslovi gradnje i rokovi (npr. obaveza izgradnje objekta u roku od 2 godine).

Vijeće raspravlja o prijedlogu i donosi formalnu Odluku o prodaji građevinskog zemljišta.


3. Raspisivanje javnog oglasa

Na osnovu odluke vijeća, nadležna služba raspisuje javni oglas o prodaji, koji se objavljuje u najmanje jednom dnevnom listu i na službenoj web stranici Grada. Javni oglas mora sadržavati:

  • opis i površinu zemljišta,
  • početnu cijenu,
  • datum i mjesto održavanja licitacije,
  • uslove učešća (npr. uplata depozita),
  • dokumentaciju koju ponuđači moraju dostaviti.

4. Provođenje postupka prodaje

Postupak se može provesti na dva načina:

a) Javna licitacija (nadmetanje uživo)

Ponuđači se takmiče javno, nudeći cijenu iznad početne. Najveća ponuda pobjeđuje. Licitaciju vodi komisija koju imenuje Grad.

b) Zatvorene (pismene) ponude

Ponuđači dostavljaju ponude u zatvorenim kovertama. Komisija ih javno otvara i rangira prema ponuđenoj cijeni. Najpovoljnija ponuda se prihvata.


5. Odluka o izboru kupca i žalbeni rok

Komisija sastavlja zapisnik i predlaže najpovoljnijeg ponuđača. Nadležna služba izdaje rješenje o izboru kupca, koje se dostavlja svim učesnicima. Postoji zakonski rok za žalbu – obično 8 dana. Ako nema žalbi, prelazi se na zaključenje ugovora.


6. Zaključenje kupoprodajnog ugovora

Nakon proteka žalbenog roka, Grad sa izabranim ponuđačem zaključuje kupoprodajni ugovor kod notara. Ugovor sadrži:

  • podatke o zemljištu,
  • kupoprodajnu cijenu,
  • način i rok plaćanja,
  • eventualne dodatne uslove (npr. zabranu preprodaje dok se ne izgradi objekat).

7. Uplata i prijenos vlasništva

Kupac uplaćuje puni iznos na račun Grada, nakon čega:

  • dobija potvrdu o uplati,
  • podnosi zahtjev za uknjižbu vlasništva u zemljišne knjige (gruntovnica).

Na osnovu notarskog ugovora i potvrde o uplati, nadležni sud donosi rješenje o upisu vlasništva na ime kupca.


8. Kontrola realizacije obaveza (ako su ugovorene)

Ako je kupoprodajni ugovor sadržavao obaveze poput izgradnje objekta u određenom roku, Grad može vršiti nadzor nad ispunjenjem ugovora. U slučaju nepoštivanja uslova, mogu se aktivirati klauzule o raskidu ugovora ili povratu zemljišta.


Koliko traje cijeli proces?

U praksi, postupak može trajati od 3 do 6 mjeseci, ali i duže u slučaju:

  • političkih nesuglasica u Gradskom vijeću,
  • žalbi,
  • nepostojanja planske dokumentacije,
  • problema u katastru ili imovinsko-pravnim odnosima.

Zakonski okvir

Ovakva prodaja se najčešće temelji na:

  • Zakonu o građevinskom zemljištu Federacije BiH,
  • Zakonu o stvarnim pravima FBiH,
  • Zakonu o prostornom uređenju i građenju,
  • te pravilnicima i odlukama Grada/Općine.