
Priča o tenderima, pogodovanjima i milionskom prometu firme M.R.M. iz Ljubuškog sa državnim institucijama
„Touareg“ u kojem su se vozili čelni ljudi Vijeća ministara Bosne i Hercegovine (BiH) u junu ove godine prodavao se za gotovo 35.000 maraka. Oglas je postavio Mirko Ivanković, poduzetnik iz Ljubuškog, navodeći da je 12 godina star terenac u „top stanju“.
Ivanković ga je kupio 2023. godine od firme „M.R.M. export-import“ iz Ljubuškog, koja se bavi prodajom novih i polovnih automobila. Isti automobil, zajedno s „Phaetonom“ i dva pasata, Generalni sekretarijat Vijeća ministara BiH je 2013. godine kupio od iste firme za skoro 485.000 KM. Deset godina kasnije, ista ta vozila prodata su M.R.M.-u na licitaciji za samo 36.000 KM – iznos po kojem se tada na tržištu mogao prodati samo jedan od njih.
Godinu dana prije prodaje, Sekretarijat je u servisiranje tih vozila uložio više od 27.000 KM, a servis je radio upravo M.R.M., što je budućem kupcu davalo jasnu prednost na licitaciji.
Pet novih auta iz iste firme
Nakon prodaje starih vozila, Vijeće ministara je iste godine kupilo pet novih automobila za skoro 530.000 KM – ponovo od M.R.M.-a. U tenderu su bile precizno navedene tehničke karakteristike i rok isporuke od mjesec dana, što je eliminisalo druge ponuđače. Firma ABC-1968 čak je preuzela dokumentaciju, ali je odustala jer su „znali da će biti odbijeni“.
U posljednjih 13 godina, nijedan tender za kupovinu ili servisiranje automobila Generalnog sekretarijata nije dobila druga firma osim M.R.M.-a.
Zarada na istom vozilu više puta
„Touareg V6“ je 2013. kupljen za potrebe tadašnjeg predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH Vjekoslava Bevande za 148.590 KM. Tokom decenije korištenja, redovno je servisiran kod M.R.M.-a. Samo mjesecima prije prodaje, u njega je uloženo 23.906 KM, a dodatnih 3.543 KM potrošeno je na servisiranje nakon što je već bio oglašen za prodaju. Na kraju je vozilo prodano zajedno s ostalima za ukupno 36.000 KM.
Bivši generalni revizor Dževad Nekić smatra da ovakva praksa ukazuje na sukob interesa: „Onaj ko je ulagao, održavao ta vozila, u velikoj je prednosti pri njihovoj kupovini.“
Tenderi krojeni po mjeri
CIN-ova analiza pokazuje da su tenderi često sadržavali dimenzije i tehničke karakteristike koje odgovaraju isključivo modelima koje prodaje M.R.M. Primjer je „Audi A6 50 TDI“, čije dimenzije savršeno odgovaraju onima navedenim u tenderu. Slična situacija bila je i sa „Q5“, „A4“ i „Volkswagen Arteonom“.
Iako su tender dokumentaciju preuzimale i druge firme, većina nije ni pokušala dostaviti ponudu jer nisu mogli zadovoljiti precizirane uslove ili rok isporuke od 30 dana.
Servis u Hercegovini – skuplji put od popravke
Službena vozila Generalnog sekretarijata su se godinama vozila iz Sarajeva u Hercegovinu na servis. U posljednjih deset godina, servisiranje je koštalo oko 300.000 KM, a svi poslovi dodijeljeni su M.R.M.-u.
Revizori su više puta upozoravali da su putni troškovi često bili veći od troškova samog servisa, te da se ovakav izbor dobavljača kosi s principima ekonomičnog trošenja javnog novca.
Nekić zaključuje:
– „To je van pameti i van principa korištenja javnog novca. Troši se na neekonomičan i neefikasan način.“
Ozvpr: Interview